על חרדות היריון ובלידה – הגורמים ואפשרויות טיפול

מערכת שורש  יב ניסן, תשפא  3/25/2021

דיכאון לאחר לידה הוא תופעה מוכרת במחוזותינו והרבה אימהות "ערות" לה בצורה כזו או אחרת, אך עם זאת, נשים רבות עלולות לחוות דיכאונות וחרדות גם במהלך תקופת ההיריון ולאחר הלידה
.......................

על חרדות היריון ובלידה – הגורמים ואפשרויות טיפול

חרדה במהלך ההיריון עשויה לשתק ולפגוע בתפקוד היום-יומי. לעתים קרובות היא מלווה בתחושת אשמה איומה כי אין ביכולתנו להעניק לתינוק את הנדרש עקב תסמיני החרדה, מה שעשוי להגביר אותה אף יותר. אם בעבר יוחסה התופעה לאימהות בלבד, מחקרים שונים מצביעים באופן חד משמעי על כך שחרדות בתקופת ההיריון ולאחר הלידה עשויות להשפיע גם על גברים ונשים כאחד באופן שווה. כדי להשיב את החיים אל מסלולם ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם החרדות, מוצעים כיום אפיקי טיפול רבים ומגוונים. מעוניינים לדעת האם תחושת המתח והתשישות נובעת מחרדה או סתם מאורח החיים החדש? קראו כאן על התסמינים וההשלכות לחרדה בהיריון ולידה.

ההשלכות מופיעות בכל תחומי החיים

חרדה באה לידי ביטוי במחשבות על אסון ממשמש ובא ולרוב תבוא לידי ביטוי בציפייה לגרוע מכל ודאגה שאינה פוסקת. לא פעם, אנו עשויים להרגיש כי אנשים מאוכזבים מאיתנו או כועסים עלינו וכי נדרש מאיתנו לעשות משהו, אך איננו מצליחים להבין מהו. עם זאת, חרדה אינה מסתכמת רק במחשבות טורדניות ותחושת פחד, החרדה מופיעה בראש ובראשונה בגוף ועשויה לבוא לידי ביטוי באופנים הבאים:

  • סחרחורות וחולשות.
  • תחושת "בטן מתהפכת".
  • תחושת אי שקט הכוללת עקצוצים גירודים ואי יכולת לשבת במנוחה.
  • כאבי ראש, כאבי גב או כאבים כרוניים אחרים.
  • נשימה ודופק מהירים ומוגברים בעוצמתם.
  • שינויים בחשק המיני.
  • שינויים בתיאבון.
  • הזעה או גלי חום.
  • נדודי שינה או שינה לא סדירה.
  • חריקת שיניים.

מה גורם לחרדות אלו להופיע?

על אף שלעתים הגורמים עשויים להיות הורמונליים לחלוטין, לעתים שורש הבעיה עשוי להיות אחר ומורכב יותר. החרדה עשויה לנבוע מתחושות חוסר ביטחון או חוסר ערך המתעוררים ביתר שאת כאשר לפתע אנו נדרשים לקחת אחריות על אדם אחר הזקוק לנו. בפעמים אחרות, עשויה הלידה לעורר חוויות טראומטיות מהעבר. גם המתח והקושי הרב הנוסע מהלידה עצמה, עשויים להצית חרדה רדומה הנובעת מנטיות גנטיות או מרגשות מודחקים רבים שנשאנו על עצמנו במשך שנים רבות. יהיו הסיבות לכך אשר יהיו, חשוב שנפנה לגורם הטיפול המתאים.

כיצד ניתן לטפל בבעיה?

חשוב שנזכור כי ההתמודדות החדשה אינה מתרחשת באשמתנו וכי מדובר במצב רפואי לכל דבר והחדשות הטובות הן שישנם לא מעט אפיקי טיפול - מתרגול רגשי והתנהגותי וטכניקות מדיטציה ועד מגוון שיטות טיפול פסיכותרפי, אנשי מקצוע מובילים בתחום עשויים ללוות אותך לאורך התקופה הקשה ולסייע לך לסגל דרכים חדשות לנהל את החרדה ולצלוח אותה על הצד הטוב ביותר. זוהי עזרה שחשוב שתעמוד לצידנו בעודנו נכנסים לתפקיד החדש בחיינו.